Sökning: "vetenskapliga artiklar adhd"
Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar adhd.
21. Strategier för kunskapsutveckling för elever med ADHD- En textanalytisk studie för tidsperioden 1980-2018
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Uppsatsen är en litteraturstudie som undersöker vilka strategier som lärare kan använda sig av när de undervisar elever med ADHD, vilka skrivits fram under åren. Studien utgår från två tidsperioder. Artiklar skrivna mellan 1980-1997 samt 1998-2018. LÄS MER
22. ADHD och risken för kriminellt beteende senare i livet : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Inledning ADHD är en neuropsykiatrisk störning som tillhör spektret av neuro-kognitiva funktionsstörningar och den ökar risken för att hamna i kriminalitet senare. Individer med denna störning kan vara inkapabla att styra sina impulser vilket gör att individerna med problematiken inte har ett funktionellt konsekvenstänk. LÄS MER
23. Erfarenheter och konsekvenser i dagligt liv för vuxna med ADHD och arbetsterapeutiska interventioner för denna grupp : - en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Vuxna med ADHD är en grupp som upplever problem med att utföra vardagliga nödvändiga aktiviteter och som lätt utvecklar olika rolldysfunktioner genom livet. Det är viktigt att undersöka vilka erfarenheter och konsekvenser i vardagen som vuxna med ADHD erfar för att på ett effektivt sätt kunna möta upp och effektivt underlätta för patientgruppen. LÄS MER
24. Hur upplever vuxna med ADHD sitt dagliga liv?
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Det har skett en kraftig ökning av användandet av centralstimulerande läkemedel som medicinering vid Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD, uppmärksamhets- och hyperaktivitetsstörning). Funktionsnedsättningen kan ge symtom som uppmärksamhetssvårigheter, överaktivitet, impulsivitet samt avsaknad av impulskontroll. LÄS MER
25. ADHD-diagnostisering under förskoleåren : En systematisk litteraturstudie hur forskning ställer sig till diagnostisering av ADHD hos barn i förskoleåldern
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur forskning från olika vetenskapliga fält och länder resonerar kring diagnostiseringen av ADHD hos förskolebarn. Som metod har en systematisk litteraturstudie använts, där de 22 vetenskapliga artiklar som framkommit vid den noggranna systematiska sökningen har granskats och analyserats genom en innehållsanalys. LÄS MER