Sökning: "vetenskapliga artiklar adhd"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar adhd.

  1. 11. Längst fram i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av forskning om erfarenheter av ordinarie och särskild undervisning bland grundskollärare och elever md ADHD

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maha Mohamed; [2021]
    Nyckelord :lärare; erfarenheter; ADHD; inkludering; undervisning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Olika lärare har skilda uppfattningar om hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder i form av t ex ADHD och Aspergers syndrom bör undervisas i grundskolan. En fundamental fråga gällande grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionshinder är om de bör ges särskild undervisning i mindre klasser eller inkluderas i större klasser i ordinarie undervisning. LÄS MER

  2. 12. ELEVHÄLSANS PERSPEKTIV PÅ MÖJLIGHETER TILL STÖD OCH RESURSER FÖR ELEVER MED ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amida Biao; Rita Lemrini; [2021]
    Nyckelord :ADHD; care effort; categorization; mental illness; school; shame; stigma; ADHD; elevhälsoteam; kategorisering; psykisk ohälsa; skam; skolan; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevhälsans perspektiv på elever med en ADHD-diagnos och deras möjligheter till stöd och resurser i skolan, samt elevhälsans inställning till relationella konflikter såsom skam, stigma och kategorisering. För att förklara detta har tre frågor formulerats: Hur uppfattar elevhälsoteamet elever med ADHD och möjligheten att utveckla psykisk ohälsa? Vilka faktorer påverkar den hjälp dessa elever får när behov uppstår? Vid vilken tidpunkt börjar elevhälsoteamet uppleva en relationell konflikt? I studien insamlades data och en tematisk analys genomfördes. LÄS MER

  3. 13. Konkurrerande sanningar om ADHD - en svensk medieanalys

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Monika Markovska; Anna Hallén Buitenhuis; [2021]
    Nyckelord :ADHD; DSM; social constructivist perspective; science; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how different scientific truths create different perceptions and attitudes in Swedish articles. With the overall question: “What different points of view, descriptions and explanations of ADHD, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, do we see in the Swedish media through articles?”, we wished to address how the media responded to two different discourses, the biomedical and the psychosocial. LÄS MER

  4. 14. Digitala skrivverktyg i undervisningen : En litteraturstudie om lärplattan som pedagogiskt verktyg för elever med dyslexi eller ADHD i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melissa Berntzen; Moa Appelkvist; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; lärplatta; Ipad; dyslexi; ADHD; särskilda behov;

    Sammanfattning : Studien berör området digitala verktyg i skolväsendet med särskilt fokus på skrivverktyget lärplatta och hur det kan användas i undervisningen för att stödja elever som är i behov av särskilt stöd med inriktning på elever med dyslexi eller ADHD. Detta är ett relevant område att studera eftersom vi lever i ett digitaliserat samhälle där elever i årskurs F-3 möter digitala verktyg i skolan och i hemmet, vilket vidare beskrivs i inledningen. LÄS MER

  5. 15. Föräldrars erfarenhet av att leva med ett barn som har diagnosen Attention-Deficit Hyperactivity Disorder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linda Isacson; Ulrika Merkel; [2020]
    Nyckelord :ADHD; experience; life experience; parents; ADHD; föräldrar; livserfarenhet; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av attention-deficit/hyperactivity disorder uppgår till 7% bland barn globalt. ADHD har hög hereditet, omkring 57 % och det eftersöks fortfarande orsaker som kan kopplas till ADHD:s fysiologiska uppkomst. LÄS MER