Sökning: "women’s challenges"

Visar resultat 1 - 5 av 145 uppsatser innehållade orden women’s challenges.

  1. 1. KOM SOM DU ÄR. En semiotisk analys av Försvarsmaktens filmkampanjer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mona Kamali; [2024-03-06]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; Försvarsmakt; myndighet; semiotik; kommunikation;

    Sammanfattning : In recent decades, the Swedish Armed Forces have undergone major changes as gender neutral. Men and women must fight side by side for the motherland as equals. This new conscription creates new challenges for the Swedish Armed Forces communication when both men and especially women are desired to join them. LÄS MER

  2. 2. KVINNORS POLITISKA REPRESENTATION OCH DESS SUBSTANTIELLA VÄRDE En kvantitativ studie av sambandet mellan kvinnors representation i nationella parlament och flickors utbildning i Subsahariska Afrika

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Karlsson; [2024-01-24]
    Nyckelord :Women s political representation; Substantive representation; Sub-Saharan Africa; Girls education;

    Sammanfattning : Globally, women are underrepresented in national parliaments, as only 26,5 % of political mandates worldwide are held by women. In developing countries, challenges persist with the gender gap in education, as girls face obstacles to completing their primary school education. LÄS MER

  3. 3. Kvinnors uppbrotts-, läknings- och återhämtningsprocess från en våldsam relation : Utifrån sociologisk-feministisk teori och anknytningsteori

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Marlene Alke; Ili Khabout; Veronica Molin; [2024]
    Nyckelord :Men s violence against women; the break-up; healing and recovery process; trauma ties; normalization process; knowledge; the consequences of violence; Mäns våld mot kvinnor; uppbrotts-; läknings och återhämtningsprocess; traumaband; normaliseringsprocess; kunskap; våldets konsekvenser;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie bygger på intervjuer med åtta kvinnor som i förfluten tid levt i en relation med förekomst av våld. Syftet med studien var att belysa heteronormativa kvinnors upplevelser av vad de anser har varit skadligt och/eller hjälpsamt i samband med och efter uppbrottet från en våldsam relation. LÄS MER

  4. 4. "Min pappa har dödat min syster" : En litteraturstudie om hur kvinnor påverkas av hedersförtyck samt socialtjänstens utmanande arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Somaya Khelifi; [2024]
    Nyckelord :culture of honor; forced marriage; honor-related violence and oppression; the norm of virginity; social work; abused women; hederskultur; hedersrelaterat våld och förtryck; oskuldsnormen; tvångsäktenskap; socialt arbete; våldsutsatta kvinnor;

    Sammanfattning : Honor-related violence and oppression is a global social problem where women who are at risk of honor in many cases do not dare to seek help and support from social services. The purpose of this study is to investigate how women are affected by honor-related violence and oppression and what challenges the social service in Sweden is facing. LÄS MER

  5. 5. Reklam för vad, kläder eller kroppar? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur skönhetsideal framställs i Lindex kampanj ”Reinvent the Model”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emelie Lundgren; Alma Wikberg; [2024]
    Nyckelord :Beauty standards; advertising; fashion industry; femvertising; woke; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Marketing is crucial to the success of any company, and in line with an increased emphasis on sustainability, many companies now include sustainability issues in their communications. The clothing company Lindex's campaign ”Reinvent the Model” aims to reshape the female ideal and promote diversity in their marketing. LÄS MER