Godstransporter längs ostkusten för en hållbar utveckling : En fallstudie på Yilport

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Författare: Daniela Bujosevic; Madeleine Renman; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En väldigt stor del av de klimatpåverkande utsläppen från Sverige kommer från transportsektorn. Järnvägstransporter står för mindre än en procent av transportsektorns koldioxidutsläpp medan vägtrafik och lastbilstransporter står för den största delen. Detta visar tydligt att val av transportsätt har en betydande effekt för att uppnå en miljömässig hållbarhet. Arbetet är en fallstudie med syftet att identifiera hinder för att använda järnväg istället för vägtransport vid godstransporter mellan en liten hamnterminal och en nära belägen inlandsterminal. För att besvara syftet utfördes observationer på terminalerna och semistrukturerade intervjuer med tre speditionsföretag. En teoretisk referensram togs fram genom litteraturundersökningar som sedan ställdes mot den sammanställda empirin i en analys. Studien visade att speditörerna inte kan påverka val av transportmedel på grund av kundkrav. Kunden ställer alltid krav på att få sitt gods levererat till en så låg kostnad som möjligt vilket innebär att de miljömässiga faktorerna inte tas i beaktande. Detta är ett hinder för att använda järnvägstransporter. Fler nyckelfaktorer som är hindrande för att använda järnvägen som transportmedel på relativt korta sträckor har att göra med dess ledtid, flexibilitet och frekvens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)