Ska vi gå ut? : En textanalys av tre olika läromedel inom ämnet matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Forskning visar att matematikundervisningen till stor del grundar sig på det teoretiska och enskilda arbetet i matematikboken. Vidare lyfter forskning också fram vikten av att variera dagens matematikundervisning med både teoretiska och praktiska inslag, då dessa kompletterar varandra och bidrar till att eleverna utvecklar djupare kunskaper inom ämnet matematik. Ett arbetssätt som visat sig fungera som ett komplement till den mer traditionella och teoretiska matematikundervisningen är utomhusmatematiken, som grundar sig på det praktiska arbetet. Studiens syfte var därför att undersöka på vilket sätt praktiska och teoretiska inslag skrivs fram i olika typer av läromedel. Studien har ett fokus på utomhusmatematik. Resultatet av analysen har visat att samtliga läromedel som analyserats i denna studie innefattar både praktiska och teoretiska inslag, men i varierande utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)