Från kris till kunskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie ämnade att undersöka efterkrisfasen hos Polismyndigheten, och hur Polisen har dragit lärdomar från terrordådet på Drottninggatan den 7 april 2017. Vidare undersöktes även hur lärdomarna har kommunicerats inom organisationen samt vilken syn Polisen har på kommunikation och lärande i digitala medier. Studien utgick ifrån en socialkonstruktivistisk ontologi och interpretivistisk epistemologi. Studien baserades på kvalitativa intervjuer och en kvalitativ dokumentanalys. Det empiriska materialet analyserades utifrån teorierna om resiliens, meningsskapande, single och double loop-lärande, integrering och institutionalisering samt två olika modeller på kommunikation i digitala medier. Analysen visade att Polismyndigheten är tudelad, dels i sättet att återhämta sig, dels i meningsskapandet. Det identifierades en skillnad mellan teorin om single och double loop-lärande och hur det fungerar hos Polisen i sättet att dra lärdomar i praktiken. Vidare i analysen kan en tudelad syn på kommunikation urskiljas i implementering och digitala medier. Slutsatsen var att dessa tudelningar kan ses som nödvändiga då Polismyndigheten är en komplex organisation som arbetar inom komplexa områden. Differensen mellan de olika positionerna hos Polisen gör också att lärandet och spridningen av lärdomar bör ske med hänsyn till respektive roll och arbetsområde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)