Att navigera genom förändringens vindar : Kommunikationsstrategier i olika faser på en textilfabrik i Thailand

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka vilka kommunikationsstrategier som chefer använder sig av för att kommunicera förändringar samt hur väl dessa kommunikationsstrategier fungerar. Tidigare forskning har visat att effektiv kommunikation är en avgörande faktor för att lyckas med organisatoriska förändringar. Trots detta saknas det ofta en förståelse av hur kommunikationen ska anpassas och användas i olika sammanhang för att skapa en framgångsrik förändring. Därför har denna studie genomförts för att fylla denna kunskapslucka och bidra till en ökad förståelse för hur olika kommunikationsstrategier används vid förändringsledning, samt hur väl dessa kommunikationsstrategier fungerar. Den teoretiska referensramen som har använts är organisatorisk förändringsledning för att vidhålla teoretiska antaganden om förändringar inom organisationer och hur dessa kommuniceras. För att analysera resultatet har Lewins förändringsmodell samt Shannon och Weavers kommunikationsmodell använts för att koppla samman förändringsledning och kommunikation. Studien är kvalitativ och har genomförts på en textilfabrik i Thailand. Urvalet av denna fabrik har gjorts eftersom fabriken precis gått igenom en radikal förändring i form av en flytt. Materialinsamlingen bestod av ostrukturerade och deltagande observationer, ostrukturerade och semistrukturerade intervjuer med chefer, avdelningsansvariga och arbetsledare. Resultatet visar att organisationen använde fyra kommunikationsstrategier under förändringen; anslagstavlor, teammöten, förslagslåda och personliga möten, samt att dessa kommunikationsstrategier har använts under olika förändringsfaser. Vidare visar resultatet att de olika kommunikationsstrategierna fungerar olika väl då personliga möten var den strategi som hade minst brus och föredrogs av arbetsledarna, medan anslagstavlan kan anses vara ineffektiv då den inte används av arbetsledare och avdelningsansvariga. Studien betonar vikten av att använda flera kommunikationskanaler och lyfter fram värdet av personliga möten och kommunikationsstrategin ansikte mot ansikte. Det bidrar till att förbättra förståelsen av hur olika strategier påverkar förändringsprocesser och olika grupper av anställda. Dessutom går studien emot tidigare forskning som menar att det är viktigt att anställda förstår orsakerna bakom en förändring, då resultatet i denna studie visar motsatsen. Därmed bidrar studien till en större förståelse för individuella perspektiv och motivationsfaktorer, samt hur viktigt det är att använda olika kommunikationsstrategier under alla förändringsfaser för att uppnå en framgångsrik förändring. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)