Samverkan mellan skollärare och “superman”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att fritidslärare ofta arbetar som resurs eller hjälplärare under den obligatoriska skoldagen. Fritidslärare får varken tid eller utrymme för att bedriva fritidspedagogisk undervisning under den obligatoriska skoldagen, utan ägnar sin tid till att bedriva skolpedagogisk undervisning. Syftet med studien är att undersöka hur den fritidspedagogiska kompetensen kommer till uttryck i skolverksamheten, genom samverkan. Vid insamlandet av vårt empiriska material använde vi kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av professionsteori för att analysera vårt insamlade material för att synliggöra hur den fritidspedagogiska kompetensen kommer till uttryck genom samverkan. Vi identifierade att fritidsläraren befinner sig i underordnad jurisdiktion och blir utsatta för olika sorters stängningsstrategier av skollärare, såsom exkludering. Den slutsats undersökningen kom fram till var att fritidslärare befinner sig i en underordnad jurisdiktion till följd av två huvuddelar: Omedvetenhet av fritidspedagogiken i skolverksamheten och bristfälliga förutsättningar för kunskapsutbyte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)