UTANFÖR RAMEN - En kvalitativ analys på ett konstnärligt arbete om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

Sammanfattning: Syfte Syftet är att utifrån erfarenheterna av min konstnärliga gestaltning och litteraturstudie undersöka hur eventuella maktrelationer mellan lärare och elever kommer till uttryck. Vad händer i klassrummet med hänsyn till maktrelationer mellan lärare och elever och hur begränsar/avskärmar skolan som rum handlingar. Frågeställningar • Hur formas maktförhållanden mellan lärare och elever i skolan? • Hur formas lärare och elevers subjektspositioner i skolan? • Vilka maktstrukturer finns i klassrummet mellan lärare och elever? • Hur formar klassrummet maktrelationen mellan lärare och elever? Metod Materialet består av ett konstnärligt arbete i form av installation och korta intervjuar i det offentliga rummet. Denna analys av studien om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan, genomförs utifrån bildsemiotik, där jag tolkar verket utifrån begreppen ikon, indexal och symboler. Metoden består även av diskursanalys och begreppet inramning. Inom diskursanalysen använder jag mig av begreppen makt och subjektspositioner, då jag undersöker vilka maktrelationer det finns mellan lärare och elever, samt vilka positioner de får i konsekvens av dessa. Metoden består även av den Goffmanska dramaturgiska modellen där jag använder begreppet inramning för att förklara rummets betydelse av individers agerande. Resultat Resultatet av studien visar att det finns ett hierarkiskt maktförhållande mellan lärare och elever i skolan. Detta maktförhållande formas utifrån olika sociala och institutionella instrument, såsom lagar och normer. Konsekvensen av detta förhållande gör att lärare, respektive elever får bestämda sociala positioner. Lärarnas position är överordnad och har en styrande och kontrollerande roll, medan eleverna är de som blir styrda och kontrollerade. Skolan som rum pressar in både lärare och elever i sina förväntade roller. Dessa konsekvenser av maktförhållande mellan lärare och elever äger alltså rum med stöd av skolans fyra väggar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)