Elevers inflytande och demokratiska möjligheter i fritidshemmet : grundskola och anpassad grundskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Elevers inflytande och delaktighet är en central roll i läroplanen för fritidshem och ett viktigt globalt ämne. Hur inflytandet och de demokratiska möjligheterna för elever tas till vara på inom fritidsverksamheten. Samt elevers perspektiv inom praktisering, inflytande och delaktighet på grundskolan och anpassad grundskola. Denna studie syftar till att identifiera och jämföra elevers möjligheter till demokratiskt inflytande i fritidshem på grundskolan och anpassad grundskola. Studien visar att eleverna känner en viss delaktighet utifrån sina förutsättningar, men alla önskar ett ännu större inflytande under sin fritidstid. Eleverna på fritidshemmen har forum i form av samlingar, fritidsråd eller stormöten där det praktiseras demokratiska processer och inflytande. Studien bygger på den pragmatiska teorin som har sin grund i praktisering av demokratiska processer som leder till ett inflytande. Vi ser att detta till viss del utövas kontinuerligt i verksamheterna för att eleverna ska utvecklas och bli goda samhällsmedborgare. Studien visar även en jämförelse mellan grundskolan och anpassad grundskola där vi ser en viss skillnad i inflytandet. Empirin pekar på att verksamheterna skiljer sig åt i det demokratiska arbetet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)