Parallellisering i CUDA av LDPC-avkodningsalgoritmen MSA, för NVIDIA:s GPU:er

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

Författare: David Lindbom; Jonathan Pettersson; [2023]

Nyckelord: LDPC; CUDA; MSA;

Sammanfattning: Inom dagens samhälle är de flesta mobilenheter uppkopplade till en basstation. Mycket information förväntas kunna överföras från telefonen till basstationen utan några störningar för användaren. Detta kan underlättas genom att använda en bitfelskorrigerare exempelvis Min Sum Algoritmen (MSA), för att avkoda Low-Density Parity-Check (LDPC) koder. Algoritmen fungerar genom att utföra fyra moment: initialisering, radoperation, kolumnoperation och beslutsoperation. Istället för att utföra momenten på en Central Processing Unit (CPU), effektiviseras processen genom att utnyttja Graphics Processing Units (GPU) möjlighet till parallellisering. Optimeringen för detta sker genom Compute Unified Device Architecture (CUDA). Resultatet visar på en effektivisering på 89% vad gäller exekveringstid för bitfelskorrigering genom att använda GPU:er istället för CPU:er.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)