Matematik i förskolan – En studie om sex förskollärares uppfattningar om sin roll i barns matematiska utveckling i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Emmelie Hansson; Elin Bok; [2012]

Nyckelord: Förskollärare; Uppfattningar; Barn; Matematik; Dok;

Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll i barnsmatematiska utveckling i förskolan. Syftet har konkretiserats i följande frågeställningar: Hur ser förskollärare påsin egen betydelse i barns matematiska utveckling? Hur uppfattar förskollärare att barn lär matematik? Hur serförskollärares inställning till matematik i förskolan ut? Vilka arbetssätt uttrycker förskollärare att de arbetar medför att främja barnen i deras matematiska utveckling?Eftersom syftet har varit att ta reda på förskollärares uppfattningar har vi hämtat inspiration från denfenomenografiska forskningsansatsen. För att kunna besvara syfte och frågeställningar har vårundersökningsmetod varit kvalitativa intervjuer. Sex förskollärare har intervjuats, alla yrkesverksamma iförskolan. Dessa intervjuer har bandats, transkriberats och sedan analyserats och diskuterats. Av resultatet hardet framkommit att samtliga förskollärare i intervjuundersökningen upplever att de har ett ansvar för barnsmatematiska utveckling. Majoriteten är överens om att det är viktigt att arbeta med att synliggöra matematiken.Det har också framträtt en gemensam uppfattning som mer eller mindre visar på att barn lär i samspel med andradär förskolläraren kan ses fungera som en vägledare genom att benämna matematiken, inspirera, intressera,utmana och problematisera. Förskollärarna utnyttjar vardagen till att synliggöra matematiska områden både ioplanerade och planerade situationer. Av resultatet har det även framkommit att förskollärarna använder olikadokumentationsformer i arbetet med matematik men att barnen inte är delaktiga i dessa i någon störreutsträckning.Studien kan bidra med att visa på förskollärares uppfattningar om deras roll i barns matematiska utveckling. Dethar framkommit av studien att förskollärares inställningar och hur de ser på sin roll är avgörande för hur barnutvecklas matematiskt i förskolan. Vi tror därför att det är viktigt att förskollärare har en positiv inställning tillmatematik och att de ser sin roll som betydelsefull för att barns matematiska utveckling ska gynnas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)