”Få lära sig på ett annat sätt” – En studie i pedagogers utsagor om lärande baserat på upplevelser

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet: Syftet med detta arbete är att undersöka pedagogers utsagor om hur de använder sig av upplevelserför lärande i form av ett science center i sin undervisning. Vad de säger att deras didaktiska motiv med ettbesök är, samt hur återkopplingen blir i klassrummet.Frågeställning:Varför använder pedagoger sig av upplevelser i sin undervisning?Hur kopplar man besöket på ett science centret med klassrumsundervisningen? Vad anser pedagogerna att det finns för möjligheter samt hinder med att använda ett science center iundervisningen?Metod: Kvalitativmetod med fenomenografisk ansats.Resultat: Vi har i vår studie kommit fram till att majoriteten av de pedagoger vi intervjuat använder sig avupplevelserna av ett besök på ett science center i ett tematiskt syfte. Detta sker oftast som en uppstart eller ettavslut av ett temaarbete.Återkopplingen mellan besöken på ett science center och undervisningen i klassrummet sker delvis genomsamtal om de gemensamma upplevelserna men tar sig även uttryck i praktiskt skapande arbete. Flerapedagoger uppgav att det var elevens egenkonstruerade kunskap som blev centralt av besöket.Samtliga av de tillfrågade pedagogerna ser stora möjligheter med att använda sig av ett science center i sinundervisning då besöket ger varierade undervisningsmetoder.Trots att pedagogerna uppger att de är positiva till att använda sig av ett science center uppger de alla att detfinns ett stort hinder vilket är den ekonomiska aspekten. Då skolorna idag saknar resurser för att kunnaanvända science centers kontinuerligt får inte Universeum den genomslagskraft som det kan ha uppgerpedagogerna.Betydelse för läraryrket:Som blivande lärare står vi inför stora utmaningar. Vi har skyldigheter att följa styrdokument och se till attvåra elever uppnår vissa mål. Vi anser att upplevelserna som ett science center erbjuder kan användas som ettredskap att uppnå målen. Dessa upplevelser tror vi i förlängningen kommer leda till ett ökat intresse för ochökade resultat i de naturorienterade ämnena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)