Kontaktperson – en avlönad vän i behov av stöd?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Carina Svensson; Maria Ekvall; Rebecka Storfält; [2008-01-09]

Nyckelord: Stöd; handledning; feedback; utbildning;

Sammanfattning: Denna uppsats har sitt ursprung i att Kontaktpersonsverksamheten LSS Majorna i Göteborg tog kontakt med institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. De hade en önskan om att några studenter skulle ta på sig uppgiften att undersöka om deras stödinsatser i form av handledning, feedback och utbildning var tillräckliga. Vi tyckte att uppdraget var intressant då vi alla tre har erfarenheter från människobehandlande organisationer och på nära håll sett hur viktiga dessa mellanmänskliga relationer är. Vi har genomfört en kvantitativ studie och vår datainsamlingsmetod bestod i att skicka ut enkäter till 112 kontaktpersoner inom kontaktpersonsverksamheten LSS Majorna. Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka om kontaktpersonerna får de verktyg i form av handledning, feedback och utbildning de behöver för att utföra sina uppdrag på ett bra sätt. Undersökningen visar på att kontaktpersonsverksamheten LSS i Majorna i hög grad erbjuder tillräckligt med handledning, feedback och utbildning som kontaktpersonerna behöver för att känna att de kan utföra sina uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Det finns dock vissa förbättringsområden. Av dessa kan nämnas att flera respondenter önskade mer riktade utbildningar om specifika utbildningar, såsom autism och Downs syndrom. Vidare visar resultatet på ett samband mellan civilstånd och behov av stöd, då de som lever tillsammans med en partner har mindre behov av handledning och ser färre svårigheter i uppdraget. Resultatet visar även på att det finns en tydlig skillnad mellan könen i förhållande till att bland annat söka och ta emot de stödinsatser som erbjuds.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)