Planering och genomförande avteknikundervisningen i grundskolan : En systematisk litteraturstudie om lärares förståelse avtekniken som ämne och hur deras undervisning relaterar tillläromedel, material och undervisningslokal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur teknikundervisningen i grundskolan kan planeras och genomföras för att eleverna skall ges möjlighet att utveckla förmågorna inom teknikämnet. För besvarandet av detta syfte har en systematisk litteraturstudie genomförts där tidigare forskning har använts. Genom sökning i databaserna NorDiNa, Avhandlingar.se, Summon och ERIC (Ebsco) har relevant forskning valts ut som sedan kritiskt granskats, sammanställts och diskuterats. Forskning visar att lärarna har både en ämnesdidaktisk kunskapsbrist och en bristande förståelse för tekniken som ämne vilket påverkar deras förmåga att koppla teknikämnet till kursplanen. Detta påverkar även tiden de lägger på att planera sin undervisning samt hur de använder materialet i sin teknikundervisning, samtidigt visar forskningen att det finns för lite material tillgängligt inom teknikundervisningen. Forskningen visar att läromedel har ett begränsat språk med en inkonsekvent begreppshantering och att språket inte främjar problematiserande diskussioner samt att de tekniska systemen inte är synbara i läromedelstexterna. Forskningen indikerar även att en speciellt utformad tekniksal kan främja att en fördjupad lärsituation skapas i det praktiska arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)