Turismupplevelser & sociala medier : En studie om sociala medier har en inverkan på unga myndigas turistupplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Turismvetenskap

Sammanfattning: Användningen av sociala medier har under de senaste åren ökat radikalt och allt fler människor väljer att dela med sig av bilder och upplevelser på sociala medier, där turistupplevelser har blivit allt vanligare. Att uppdatera Facebook och Instagram under en resa är vanligt idag, där vissa resenärer är motiverade till att begränsa sin teknikanvändning under en resa, medan andra har väldigt svårt att komma över teknikbehovet. I den här studien undersöks unga myndigas generella användning av sociala medier under en resa, samt om de kan ha en inverkan på en turismupplevelse. Studien undersöker hur unga myndiga upplever att de påverkas av sociala medier innan, under och efter en resa. Därmed fastställer studien flera mönster och teman som kan vara de bidragande motivationerna till att dela med sig på sociala medier, där respondenterna har likasinnade åsikter och tankar kring sociala medier under en resa. Studien är också till för att öka förståelsen för vad unga myndigas motivationer för att dela innehåll på sociala medier är. Dessutom undersöker den här studien hur unga myndigas turistupplevelser blir påverkade av sociala medier och om detta har positiva eller negativa effekter. Denna studie tar avstamp i tidigare forskning som studerar sambandet mellan sociala medier, upplevelser och resor, för att sedan jämföras med egen empirisk insamling där både en enkätundersökning och 8 intervjuer har genomförts. Från det empiriska materialet framgår det att unga myndiga till stor del påverkas på ett eller annat sätt av sociala medier innan, under och efter en resa. Kopplat till den teoretiska bakgrunden framgår det även att det finns flera bidragande faktorer som avgör i vilken utsträckning unga myndigas turistupplevelser påverkas av sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)