Positiva hälsoaspekter i samband med barnyoga i skolan : En litteraturöversikt

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Inledning: Psykisk ohälsa och stillasittandet har ökat, andelen barn och unga som är tillräckligt fysiskt aktiva är för få. En fysiskt aktiv livsstil minskar risken för att drabbas av livsstilssjukdomar. Yoga finns som intervention på många arenor runt om i världen och har dokumenterat flera positiva effekter. Syftet med den här litteraturöversikten är att beskriva vilka positiva effekter som finns med yoga för barn i skolan. Metod: En litteraturöversikt har gjorts där kvalitativ och kvantitativ forskning har inkluderats. Sökningar utfördes i databaser som finns tillgängliga på Högskolan i Skövde. Studiefrågan ställdes till redan befintlig forskning inom det aktuella ämnet med fokus på yoga och barn. Artiklar valdes sedan efter exklusion och inklusionskriterier. Resultat: Studierna visar att barnen har uppskattat yoga och att de känt sig mindre arga och deprimerade efteråt. Resultaten visade även att yoga har fysiska hälsofördelar bl.a. motorik, balans och lägre kortisolnivåer. Lärarna upplever att barnen får bättre copingstrategier och att det blir lugnare och mer harmoniskt i klassrummen. Diskussion: Forskningen visar på positiva resultat men det finns även resultat där barn upplever obehagliga känslor i samband med yoga. Det behövs fler och längre studier för att säkerställa om resultaten är långvariga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)