Det mångkulturella fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidspedagogers erfarenhet av arbetet på mångkulturella fritidshem

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Skolan och fritidshemmet är en mötesplats för olika kulturer. Vår studie kommer att visa resultat utifrån fritidspedagogers erfarenheter av att arbeta på ett mångkulturellt fritidshem. Med avseende på valt syfte har vi valt att ha följande frågeställningar: Vad beskriver fritidspedagogerna som betydelsefullt i arbetet på mångkulturella fritidshem? Vilka utmaningar beskrivs i arbetet på ett mångkulturellt fritidshem? Vilka möjligheter beskrivs i arbetet på ett mångkulturellt fritidshem?   Studien genomfördes genom en kvalitativ del där det hölls fokusgruppsamtal på två olika skolor i två skilda kommuner. Skolorna låg i mångkulturella bostadsområden där övervägande del av bostäderna var hyresrätter. Resultatet visar att fritidspedagoger på ett mångkulturellt fritidshem ser det som betydelsefullt att fritidshemmet är öppet för alla och liknar fritidshemmet vid en fritidsgård. Parallellt finns utmaningar i att exempelvis vissa av eleverna under speciella religiösa högtider har fastetid. Pedagogerna betonar även fritidshemmets potential och möjlighet till andraspråksutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)