Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens titel: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare? Seminariedatum: 2022-06-03 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Sebastian Palmgren, Jonathan Markl Handledare: Johan Gromark Fem nyckelord: Elbilar, Replikation, Bundling, Experiment, Köpintention Forskningsfråga: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare? Syfte: Denna studie är en typ II replikering som ämnar att förklara hur, och om, bundling påverkar köpintentionen för potentiella användare av elbilar. Teoretisk referensram: Det teoretiska ramverket i studien utgörs av teorier kring bundling, innovationsspridningsteorin och köpintentionen. Det teoretiska ramverket används som underlag till experimentets utformning samt för att analysera resultatet. Metod: En kvantitativ forskningsmetod tillämpas i likhet med studien som replikeras. Två pilottester har genomförts varpå data har samlats in via ett experiment bestående av tre webbenkäter. Analys har genomförts med hjälp av SPSS 28. Regressionsanalys utfördes för att analysera samband mellan bundling och köpintention för potentiella användare. Empiri: I experimentet deltog 511 personer varav ett bortfall på 204 personer då de inte hade en intention att genomföra ett bilköp inom 24 månader. Detta resulterade i ett urval bestående av 307 respondenter. Webbenkäten spreds genom egna kanaler på sociala medier där majoriteten av respondenterna var mellan 50-59 år. Slutsats: Experimentet visar att bundling av laddningstjänster bidrar till en positivt ökad köpintention hos personer med liten eller måttlig kunskap. Resultatet indikerar på en statistisk signifikans mellan bundling och individuella komponenter kopplat till köpintentionen. Följande samband överensstämmer med de teorier som presenteras i den teoretiska referensramen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)