Hur kan barns perspektiv få uttryck på fritidshemmet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur barn beskriver delaktighet och inflytande i fritidshemmet ur barns perspektiv, även hur personalen på fritidshemmet beskriver delaktighet och inflytande i fritidshemmet ur ett barnperspektiv. Vår grundsyn har varit det barndomssociologiska synsättet. Vi har valt att göra en intervjustudie med en kvalitativ metod. I teorin har vi utgått från de tre repertoarerna formell demokrati, egna val och ansvar för att analysera vårt material. Som ett verktyg i vårt analysarbete användes även Shiers delaktighetstrappa för att stärka upp våra resultat. Vi har i vår studie försökt närma oss barns perspektiv och våra resultat visar att barns perspektiv kommer fram i den fria leken barnen ges inflytande och är delaktiga. I vårt resultat utifrån ett barnperspektiv beskriver lärarna på fritidshemmet att de lyssnar på barnens intressen och behov i verksamheten. Dock har vårt resultat visat att det finns begränsningar hur barns delaktighet och inflytande uttrycks i fritidshemmets verksamhet samt att det finns olika nivåer av delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)