Sjuksköterskors erfarenheter av att hantera sömnproblematik hos barn med ADHD. : - En intervjustudie.

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som leder till problem med koncentration, uppmärksamhet och reglering av aktivitetsnivån. Forskning visar att barn med ADHD i större utsträckning har problem med sömnen och har större risk att få besvär p.g.a. sömnbrist. De grundläggande symtomen kan förvärras och ytterligare problem kan tillstöta. Att få till fungerande sömnvanor är därför något som är viktigt i kontakten med dessa barn.   Syfte: Syftet med studien var att utforska och fördjupa kunskaper om sjuksköterskors erfarenheter av att hantera sömnproblematik hos barn med ADHD.   Metod: I studien tillämpades en kvalitativ deskriptiv ansats. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer med tio sjuksköterskor inom barn- och ungdomspsykiatrin. Datainsamlingen analyserades med kvalitativ innehållsanalys.   Resultat: Dataanalysen mynnade ut i 5 olika kategorier som speglar sjuksköterskornas berättelser. Kategorierna är “Att förstå föräldrarnas perspektiv”, “Att förstå barnens perspektiv”, “Hinder och svårigheter”, “Kunskap är makt” samt “Vägen till framgång”. Slutsats: I berättelserna från sjuksköterskorna i föreliggande studie framkommer det att sömnen har stor betydelse för barn med ADHD. Enligt sjuksköterskorna kan föräldrarna ofta uppleva situationen runt omkring barnet som kaosartad på grund av sömnproblematiken. För att lyckas ändra rutinerna och få till en förbättrad sömn behöver sjuksköterskan arbeta med barnens och föräldrarnas motivation. Motiverade barn och föräldrar har lättare att samarbeta och har också mer tålamod att fortsätta arbeta med förändringarna. De här förändringarna behöver individanpassas för att uppnå optimal effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)