En musiklärares bekännelse : En självstudie om mental träning för ökat välmående

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att utforska hur min livsvärld samt mitt musikaliska gestaltande påverkades av en tids mental träning. För att kunna följa processen fördes en ostrukturerad loggbok och videoinspelningar gjordes av min enskilda övning på blockflöjt. Denna kvalitativa studie genomfördes utifrån ett livsvärldsperspektiv som är en gren ur den fenomenologiska filosofin. Loggboken och videoinspelningarna analyserades genom att kategoriseras med olika sinnesstämningar, som: nedstämd, stressad, glad och stolt. Resultatet av analysen visar en progression från ett negativt tänkande till ett mer positivt tänkande. En successiv förändring av den enskilda övningen framkommer också, där kreativitet och experimenterande med olika inlärningsmetoder får allt mer plats. En diskussion av resultatet förs sedan, i förhållande till litteratur och tidigare forskning inom området. Arbetet avslutas med att belysa arbetets betydelse samt möjligheter till framtida forskning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)