Hur definierar och avgränsar några körledare sitt ledarskap ur ett professionsperspektiv?

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

Sammanfattning: Uppsatsen har som syfte att genom intervjuer lyfta fram hur några körledare talar om sin egen profession; professionen att leda kör. Respondenterna står dels med ett ben på insidan av olika körutbildningar och är dels aktiva utanför, vilket gör att de har berättelser från olika arbetsfält och arbetar med att både utbilda och utöva, inom ett konstnärligt yrke. På vilket sätt de talar om den och vad de berättar om blir viktigt att få lyfta fram, för att synliggöra och verbalisera vad de besitter för kompetenser och vara ett viktigt led i ett ungt forskarämne. De tankar de ger uttryck för får antas vara det som helt eller delvis även förs vidare genom yrkesutövandet. Det talas om starka och svaga professioner inom olika yrken. Ett led i att förbättra en profession med en historiskt svag professionstillhörighet är att i grundforskning bidra för att kunna möta framtida utbildningsbehov. Respondenterna ger i intervjuerna olika bilder av sin profession och visar på ett mångsidigt ledarskap; administrativt, socialt och konstnärligt ledarskap. De definierar även ledaren som: pedagogen, ledaren, dirigenten. En komplex yrkesroll växer fram och de beskriver yrkets mångfald av kompetensområden, som Musikhögskolan kan möta. En annan del av slutsatsen genom intervjuerna är behovet av ett ökat kunnande inom ämnesområden som psykologi, individen/gruppen, gruppsykologi, något som inte är lika väl underbyggt inom konstnärliga utbildningar. Ett behov visar sig finns och skulle kunna få påverka innehållet redan under den konstnärliga grundutbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)