Arbetsrelaterad stress hos lärare : En kvalitativ studie om grundskollärares upplevda stress i yrket

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Författare: Michelle Strandman; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Arbetsrelaterad stress är ett problem i flera yrken och vanligt förekommande idag. Läraryrket är ett av de yrken där det sker flest sjukskrivningar med grund i arbetsrelaterad stress. Syftet var därför i den här undersökningen att undersöka hur grundskollärare upplevde stress iyrket samt vilka faktorer de upplevde som mest stressfyllda. Sammanlagt deltog 13 lärare frånsju olika skolor i Kronobergs län. Resultatet delas in i fyra teman: Förväntningar, Socialarelationer, Stressfyllt arbete och Organisation. I temat för väntningar framkom att lärare blevfrämst stressade över att sätta höga förväntningar på sig själva. Temat för tidsramen visade attlärare lade mycket extra tid utöver sin arbetstid för att bli klara med sitt arbete, exempelvisplanering, dokumentation och rättning av prov. Det fanns aldrig tillräckligt med tid för att bli klarmed arbetet. Temat för stressfyllt arbete innefattade arbetsuppgifter som var de mest stressfyllda,vilket var utvecklingssamtal och sammanfatta allt i en individuell utvecklingsplan (IUP). Det fjärde och sista temat organisation visade att rektorer bytte ofta arbetsplats, vilket gav nyavisioner och annorlunda ordning kring arbetsplatsen samt miljön. Anpassningen till det nyaförhållningssättet blev i sig ännu en stressfaktor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)