Äldre patienters upplevelse av digital rådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

Sammanfattning: Bakgrund: Den ökade medellivslängden leder till att fler äldre individer söker vård relaterat till geriatriska sjukdomar. Det moderna samhällets digitalisering har implementerats inom vården och anses skapa ökad tillgänglighet och delaktighet för patienter. För att säkerställa en jämlik vård som är tillgänglig för alla, är det viktigt att undersöka äldre patienters upplevelser av digital rådgivning inom primärvården. På så sätt kan e-hälsa utformas utifrån individens behov och en mer personcentrerad vård kan bidra till ökad användning av e-hälsa och bättre hälsa för individen. Syfte: Att belysa äldre patienters upplevelser av digital rådgivning inom primärvården. Metod: En litteraturstudie bestående av 12 vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats där datan analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Tre kategorier och sju underkategorier identifierades. Kategorierna var: Blandade känslor kring vårdens digitalisering, Utmaningar med digitala verktyg och Tryggheten med fysiska möten. Underkategorierna var: Telefonrådgivning, Tillgänglighet, Integritetsintrång, Svårigheter kring användningen, Behov av hjälp, Hjälpverktyg och layout och Relationen mellan patient och vårdpersonal. Konklusion: Äldre patienter upplevde blandade känslor kring vårdens digitalisering. Det förekom varierande svårigheter och utmaningar. Dessutom fanns det en preferens för det fysiska vårdmötet framför ett digitalt. Slutligen fanns det ett ökat behov av kunskap och information om e-hälsa och dess fördelar, för att underlätta användningen för den äldre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)