Bedömningar i förskolan : "Vi bedömer ju inte för att kränka barnen."

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskap om bedömning som begrepp och som pedagogisk praktik i det förskolepedagogiska fältet. Studien bygger på en kvalitativ ansats där sex semistrukturerade intervjuer genomförts med förskollärare från sex olika förskolor i södra Sverige. Resultatet har analyserats utifrån didaktikens frågor; vad, hur och varför, begreppen formativ och summativ bedömning samt Piagets utvecklingspsykologiska teori. I studiens resultat framkommer att bedömningsbegreppet tolkas olika av olika personer samt att förskollärarna inte tydligt uttrycker att de gör bedömningar på de enskilda barnen. Samtidigt beskriver förskollärarna att de vid ett utvecklingssamtal lyfter barnets utveckling och lärande med fokus på målområden ur läroplanen, med hjälp av digitala mallar. I diskussionen motiveras varför begreppet bedömning behöver läggas till i läroplanen för förskolan. Bedömningsbegreppet behöver definieras för att skapa en samsyn kring begreppet och för att underlätta arbetet kring hur det individuella barnets utveckling och lärande synliggörs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)