Elever som har svårt att tala inför grupp : En kvalitativ studie av elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Markus Nilsson; [2023]

Nyckelord: engelska; talängslan; grundskolan; redovisa; stress;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att ta reda på elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska i skolmiljö. Vidare syftar studien till att ta reda på vad eleverna anser ligger bakom svårigheterna, samt vad deras erfarenheter är kring framgångsfaktorer för att motverka talängslan.  För att besvara frågeställningarna genomfördes semistrukturerade intervjuer med 10 elever ur årskurser 8 och 9 på en högstadieskola.  Resultaten visar att eleverna tycker det generellt sett är svårt att uttrycka sig på engelska i formella sammanhang. Oron de känner inför att tala framför grupp grundar sig i inre och yttre faktorer; att göra fel och prestera dåligt, att ha ett dåligt uttal, men även att bli utskrattade eller bedömda felaktigt på grund av deras talängslan. Elevernas upplevelser av framgångsfaktorer är kopplade till känslan av trygghet med lärare och kamrater de ska redovisa inför, samt möjligheten att få redovisa i mindre sammanhang. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)