Arbetsgivares förväntningar på skolsköterskor : En innehållsanalys av platsannonser

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Riksföreningen för skolsköterskor och Svensk sjuksköterskeförening beskriver skolsköterskors yrkesspecifika kompetens i termer av sex kärnkompetenser: Personcentrerad vård, Samverkan i team, Evidensbaserad vård, Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, Säker vård samt Informatik. Specialistutbildningen till skolsköterska leder till en magisterexamen i omvårdnad men omvårdnad – som kompetens- och verksamhetsområde – nämns inte i Skollagens beskrivning av elevhälsans utformning. Nationella riktlinjer för skolsköterskors arbete saknas, inom flera områden, p.ga. brist på forskningsstöd. Syfte: Syftet var att undersöka vilka förväntningar från arbetsgivare som beskrivs i platsannonser för anställningar av skolsköterskor gällande 1) Vilka arbetsuppgifter skolsköterskor ska utföra samt 2) Vilka förhållningssätt och förmågor skolsköterskor ska uppvisa. Metod: En kvantitativ innehållsanalys med induktiv ansats genomfördes på 105 platsannonser för anställningar av skolsköterskor inom kommunala skolor (45) friskolor (25) och bemanningsföretag (35). Resultat: Resultatet visar att arbetsgivare främst förväntar sig att skolsköterskor ska ingå i elevhälsovårdsteamet, arbeta hälsofrämjande och förebyggande, genomföra vaccinationer, arbeta i datajournaler och IT-system samt genomföra hälsobesök. Engagemang i arbetet är det förhållningssätt som oftast efterfrågas. Vidare förväntas att skolsköterskor ska vara självständiga i yrkesutövningen, ha samarbetsförmåga samt kunna skapa goda relationer. Konklusion: Inga platsannonser beskrev några förväntningar från arbetsgivare på att skolsköterskor ska arbeta med omvårdnad. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)