Nästa generations e-handel : En kvantitativ studie om hemleverans av skönhetsprodukter via Q-commerce

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Den här studien fokuserar på vilken påverkan tillgänglighet, bekvämlighet och tid har på konsumenters köpintention vid köp av skönhetsprodukter via q-commerce. Undersökningen baseras på teorier utifrån konsumentbeteende, köpintention och konsumentens köpprocess som har föranlett utvecklingen av q-commerce. Tillsammans med tidigare forskning gällande digitalutveckling, mobilshopping och leveransservice presenteras teorier för att skapa en förståelseför vad som påverkar konsumenter till köp via q-commerce. Studien genomfördes med hjälp aven webbaserad enkätundersökning via sociala medier samt ett allmänt anslag via en lärplattform i Högskolan i Borås. Det som framgår av studiens resultat är att samtliga hypoteser kan accepteras gällande att ju högre konsumenter värdesätter tillgänglighet, bekvämlighet och snabb leveranstid, desto större är sannolikheten att de väljer att genomföra köp av skönhetsprodukter via q-commerce. Det kan förklaras av att respondenterna värdesätter en lättillgänglig, bekväm och snabb köpprocess, vilket har påverkat utvecklingen av q-commerce samtidigt som skönhetsprodukter anses vara en produktkategori som är efterfrågad i kontext till q-commerce. Resultatet som presenteras i den här studien går inte att generalisera till en större population. Dock ger resultatet en indikation på ett konsumentbeteende som fördelaktigt kan ligga till grund för framtida forskning gällande utvecklingen av q-commerce inom skönhetsbranschen men även för applicering på andra branscher med liknande attribut. Då qcommerce är ett nytt forskningsområde finns det relativt lite forskning om ämnet, vilket gör att framtida forskning bör ta hänsyn till en större population samt kontrollera konsumenters faktiska beteende. Vidare bör framtida studier förslagsvis använda sig av andratillvägagångssätt genom att granska utifrån ett företagsperspektiv samt bredda avgränsningen och inte bara fokusera på köp av skönhetsprodukter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)