Ledarskap i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av ledarskap i arbetslag och barngrupp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur yrkesverksamma förskollärare upplever sitt ledarskap i förskolan. Det finns enligt gjorda studier inte så mycket tidigare forskning om förskollärares ledarskap men trots det är ämnet högaktuellt då kopplingar syns mellan förskollärares ansvar enligt läroplanen och ledarskap. Jag har tagit del av fem förskollärares uppfattningar om vad ledarskapet i förskolan innebär genom kvalitativa intervjuer och en fenomenografisk ansats. Resultatet visar att samtliga förskollärare är överens om att ledarskap handlar om att leda både arbetslag och barngrupp utifrån läroplanen och att en ledare på förskolan behöver vara flexibel. Ledarskapet handlar enligt de intervjuade även om att leda barngruppen och alla upplever att de har ansvar att följa läroplanen i arbetet. Förskollärarna var överens om att det är för barnens skull man valt yrket och att det är svårare att leda arbetslaget än barngruppen. Samtliga förskollärare tror att deras sätt att leda arbetslag och barngrupp påverkar arbetet och lärandet men nämner olika skäl på vilket sätt det görs. Uppsatsens resultat utifrån de olika svaren om ledarskapsstilar, kopplat till teorier är att förskollärare oftast använder sig av ett situationsanpassat ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)