Matematik ur ett genusperspektiv : En systematisk litteraturstudie om elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen, utifrån ett genusperspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Den här systematiska litteraturstudien inriktar sig på att uppmärksamma matematikämnets påverkan av samhällets syn på könstillhörighet. Syftet med litteraturstudien är att utifrån ett genusperspektiv, belysa elevers föreställning, motivation och prestation i matematikundervisningen. Detta har lyfts fram genom insamling av vetenskapliga publikationer som därefter analyserats. Litteraturen som använts i studien lyfter fram hur yttre faktorer påverkar pojkar och flickors föreställning, motivation och prestation till matematikämnet på olika sätt. Studiens resultat visar även hur matematikämnet ofta ses som en manlig domän och dess påverkan på flickor och pojkars olika föreställning till ämnet. Samtidigt belyses en oenighet gentemot elevers föreställningar och motivation huruvida det är kopplat utifrån kön i matematikundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)