Förskolans naturliga resurser i lek, bortglömda eller hyllade? : Ett utforskande av förskollärares syn på naturmaterial

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Denna studie syftar till att väcka kunskap om naturmaterial till barnens utomhuslek. Studien vill även lyfta fram betydelsen av olika faktorer som påverkar barnens lek, där förskollärare, utomhusmiljön och barns egna kunskaper är av betydelse för leken med naturmaterial. För att kunna besvara studiens syfte som är att ”belysa förskollärares syn på naturmaterialet i leken.”, används semistrukturerade kvalitativa intervjuer med hjälp av fenomenografi. Utifrån fenomenografin använder sig studien av tre utfallsrum med underkategorier för att tydliggöra förskollärarnas olika uppfattningar som synliggörs i resultatet. Resultatet visar på att förskollärare har olika uppfattningar kring naturmaterial till barnens lek som grundar sig i deras egna personliga upplevelser med materialet. Där naturmaterial kan både anses vara svårt för barn att leka med och som ett material som bidrar med frihet till barnens lek. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)