E. Delacroix och J.M.W. Turner - Det sublimas, färgens och ljusets mästare under 1800-talets första hälft

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Mellan Delacroix´s och Turners verk finns ibland en släktskap trots de stora skillnaderna i stil. Syftet med denna uppsats har varit att försöka fånga den känsla av likhet, som finns mellan några av deras verk, som uttrycker patos och kamp på liv och död mot naturens starka krafter eller människors ondska. Exempel på sådana verk är Delacroix´s Death of Sardanapalus, 1826 och Turners Slave Ship (Slavers Throwing Overboard the Dead and Dying, Thyphon Coming On), 1840 samt Delacroix´s The Lion Hunt, 1855 och Turners Whalers, 1845. Dessa verk ger uttryck för sublim storhet. Gemensamt för verken är också en högsta känsla för färgens måleriska möjligheter. Utvalda verk har analyserats med kontextuell metodik med avseende på sublimt innehåll utifrån estetiska teorier och litterära källor för det sublima enligt normerna för det akademiska måleriet i Frankrike och England under första hälften av 1800-talet. Uttryck för målerisk stil har studerats med formal metodik utifrån Ruskins och Wölfflins begrepp om det måleriska. I den formala analysen har även begrepp om komplementära färger ingått. Analysen visar att båda konstnärerna i flera avseenden inspirerats av såväl samma estetiska begrepp om det sublima, som av samma litterära klassiska och romantiska källor. Bådas stil blir alltmer expressiv med åren och deras senaste verk förebådar det moderna måleriet. Komplementära färger ingår i Delacroix´s senare stil. Släktskapet mellan Delacroix och Turner kan bäst sammanfattats utifrån Ruskins begrepp om det sublima.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)