Bättre tillsammans? : En kvalitativ studie om motiven bakom samarbete med inriktning på fristående artister

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Författare: Louise Gabrielsson; Ellen Jernetz; Alicia Sundin; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Samarbete är inget nytt fenomen inom skapandet av musik men under de senaste åren har statistik påvisat en ökning av samarbeten mellan artister. Denna identifierade trend av samarbete har ett behov av att undersökas för att få en förståelse för vilka motiv artister har för att inleda dessa samarbeten. Syfte: Denna studie syftar till att få en bredare förståelse för varför fristående artister väljer att inleda samarbeten med andra artister. Studien undersöker vilka motiv som ligger till grund och hur dessa uppfattas i förhållande till artisten och dess förutsättningar. Metod: Studiens syfte och frågeställning uppfylls genom en kvalitativ metod där fokus har varit att förstå individens tolkning och uppfattning av dess verklighet. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer som senare har genomgått transkription och analys. Resultat & slutsats: Vi har nått slutsatsen att de tre främsta motiven bakom samarbete bygger på begreppen, co-creativity, co-creation och co-branding. Dessa tre är sammankopplade och är på så sätt beroende av varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)