Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. Detta innebär att fotbollsklubbar i Sverige måste vara effektiva i sin relationsmarknadsföring gentemot sponsorer för att skriva avtal med nya sponsorer samt bevara relationerna med deras befintliga sponsorer. Därav undersöker denna studie svenska fotbollsklubbars arbeta under hela livslängden av ett avtal med en sponsor från första kontakten till att avtalstiden är slut och hur fotbollsklubbens CSR- arbete, sportsliga prestation samt supportrar påverkar detta. En kvalitativ studie med en iterativ ansats har genomförts. Empirin innehåller information från semistrukturerade intervjuer med sex fallklubbar med olika bakgrund och framgångar inom den svenska herrfotbollen där alla har gemensamt att de spelar i högsta serien, Allsvenskan. Relationsmarknadsföring för de olika fallklubbarna varierar beroende på faktorer som sportslig framgång både nuvarande och historisk, geografisk placering, finansiell ställning samt deras supporterbas. De går att se att de fallklubbar med störst sponsorintäkter också har störst sportslig framgång, har störst supporterbas och är placerade i två av Sveriges tre största städer. Gemensamt för alla fallklubbar är att de ser CSR-arbetet som en viktig aspekt i deras relationsmarknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)