Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. Sjuksköterskans bemötande är en viktig faktor gällande patienters upplevelse av kontakten med sjukvården. För att möjliggöra ett personcentrerat förhållningssätt i vården är det således av intresse att få kunskap om patienternas positiva såväl som negativa erfarenheter.  Syfte: Syftet med studien var att beskriva patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar. Metod: Studien har en deskriptiv design med litteraturöversikt som datainsamlingsmetod. Litteraturöversikten baserades på tolv kvalitativa artiklar. Studien utgår ifrån Joyce Travelbees omvårdnadsteori som teoretisk referensram.  Resultat: Litteraturöversikten resulterade i fyra huvudkategorier: vikten av kommunikation mellan patient och vårdpersonal, vikten av information, vikten av delaktighet och vårdpersonalens agerande samt totalt åtta subkategorier. Både positiva och negativa upplevelser identifierades inom samtliga huvudkategorier.  Slutsats: Resultatet visade att kommunikation, information, delaktighet och personalens agerande var viktiga faktorer som alla påverkade upplevelsen av bemötandet på akutmottagningen. De positiva upplevelserna visade på vikten av ett gott bemötande. Trots det upplevde många patienter stora brister i bemötandet. En utveckling skulle således behöva ske inom samtliga områden på akutmottagningen för att förbättra patienters upplevelse av bemötandet.  Sökord: Kommunikation, information, delaktighet, akutmottagning och patientupplevelse

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)