Minoritetselever har det tuffare – En kvalitativ studie av läromedel för svenska som andraspråk

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningUppsatsen syftar till att granska hur väl anpassade läromedlen för svenska som andra språk är förminoritetselever utifrån frågor som berör minoritetselevers skolframgång. Frågorna som ska besvaras är:-Följer läromedlen riktlinjerna om det som föreskrivs om kultur, språk och identitet i gällande kursplan för svenska som andra språk?-Kan eleverna identifiera sig med läromedlen?-Finns det ett interkulturellt perspektiv i läromedlen?-Innehåller läromedlen någon form av diskriminering?Källmaterialet för studien består av tre olika läromedel för svenska som andraspråk som inkluderar textböckeroch lärarhandledningar. Materialen som granskas är skrivna i enlighet med både den gamla läroplanen Lpo-94och den nya läroplanen Lgr-11 därför har även en jämförelse mellan dessa läroplaner gjorts. Läromedlen somgranskas berör de tidigare skolåren. Den metod som används i undersökningen är en kvalitativ textanalys.Resultaten av undersökningen visar att läromedlen skiljer sig åt i hur de behandlar de ämnen som frågorna berör.De läromedel som var skrivna utefter Lpo-94 uppfyller några av de krav som Lgr-11 ställer om kultur, språk ochidentitet. Läromedlen innehåller identifikationsmöjligheter för eleverna men däremot saknas ett interkulturelltperspektiv i flertalet läromedel. Vi menar också att man för två av läromedlen kan tala om inslag av indirekt ochsystematisk diskriminering. De didaktiska konsekvenserna av studien är att resultaten berör inte bara lärare isvenska som andra språk. Resultaten är också relevanta även för lärare i andra ämnen som kommer i kontaktmed elever vars förstaspråk inte är svenska.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)