Utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Detta är en fenomenografisk studie som behandlar förskollärares olika uppfattningar om ämnet utomhuspedagogik. Syftet med vår studie var undersöka utomhuspedagogikens plats och påverkan i förskolan samt vilka förutsättningar som behövs. Studiens frågeställningar är: När, var och hur bedrivs utomhuspedagogik inom förskolor? Vilka möjligheter och hinder ser förskollärare kring genomförandet av utomhuspedagogik? Vilken roll anser sig förskollärarna ha utomhus? Vad finns det för olika typer av uppfattningar om utomhuspedagogik? Studien är kvalitativ och metoden som använts är intervju, där totalt sju förskollärare har intervjuats. Resultatet av intervjuerna har delats upp i sju olika utfallsrum som är baserade på förskollärarnas uppfattningar. Utfallsrummen är: upplevelser med kropp och sinne, planerade utomhusaktiviteter – gården och utflykt, förutsättningar för naturupplevelser, ett extra rum för lärande och rörelse, socialt samspel, roller vid utevistelsen och svårigheter och hinder. Resultatet av studien visar att flertalet av förskollärarna uppfattar att utomhuspedagogik på många sätt bidrar positivt till barnens utveckling, hälsa och lärande. Det finns många olika uppfattningar av vad utomhuspedagogik innebär och hur det kan bedrivas. Resultatet förstärks och diskuteras i samband med tidigare forskning och förskolans läroplan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)