Hangarplatsen : gestaltningsidéer och teoretiska resonemang kring ett offentligt rum i Barkarbystaden norr om Stockholm

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: När våra städer växer och nya stadsprojekt breder ut sig förändras landskapen. Platser omdefinieras genom att nya strukturer ersätter de gamla. Samtidigt är det inte ovanligt att spår efter tidigare markanvändning lämnas kvar när ett område ska omgestaltas. Frågan är hur vi bäst kan nyttja dessa kopplingar bakåt och låta dem stärka och tydliggöra vägen framåt. På ett tidigare flygfält strax norr om Stockholm planeras utvecklingsområdet Barkarbystaden, ett projekt med ambitionen att så småningom inhysa närmare 20 000 bostäder och 10 000 arbetsplatser. I kommunens strukturplan finns viljan att spara och utveckla en mindre skogskulle samt en äldre hangar belägen intill. Som del av en urban offentlig plats ska såväl skogskullen som hangaren ges ny användning. I syfte att undersöka hur dessa strukturer skulle kunna utvecklas och skapa mervärde i sitt nya urbana sammanhang, redovisar jag i detta arbete en transparent designprocess där litteraturstudie och skissarbete utgör huvudspår. Med avstamp i teoretiska resonemang kring begrepp som rörelse, skala, nivå, rum och plats, och biodiversitet växer en gestaltningsidé om Hangarplatsen sakta fram. Arbetet resulterar i ett idéförslag som med stöd i litteraturstudien lyfter fram platsens befintliga strukturer och bygger vidare på deras värden, både vad gäller uttryck och användning. Hangarens position och riktning utgör grunden för torgets gestaltning och definierar därigenom nya rum och vistelseytor. Skogskullens vegetationsbestånd tas till vara och får i förslaget utvecklas successivt genom inplantering och gallring mot en mer spännande och artrik parkmiljö där nya stigar och rumsbildningar kan växa fram. En gångbro, utformad som en förlängning av hangarens konstruktion, länkar samman dessa bärande strukturer och överbryggar samtidigt den barriär som utgörs av områdets huvudgata. Genom idéförslaget visar jag hur Hangarplatsen skulle kunna utformas till ett offentligt stadsrum utan att tappa kopplingen till sitt tidigare sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)