En överfull brevlåda : En undersökning om direktreklamens utvecklingsmöjligheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen är att vi ska identifiera nya potentiella utvecklingsmöjligheter med direktreklam. Vilken betydelse har DR för företagen? Metod Den här uppsatsen har vi valt att genomföra utifrån en deduktiv ansats med en kvalitativ karaktär. Det här valet gjorde vi därför att vår strävan har varit att kunna besvara vårt forskningsproblem. Vi har genomfört sex intervjuer, för att ha kunnat samla in våra empiriska data, med personer i ledande positioner på företag som arbetar eller är i kontakt med direktreklam. Tre av dessa har varit personliga intervjuer, två telefonintervjuer och en via e-post. Slutsatser Vi har kommit fram till att direktreklam är en mycket stark och fortfarande mycket aktuell marknadsföringskanal. Trots den stämpel som direktreklamen har fått, av att vara skräppost och junkmail, så har kanalen ändå något alldeles extra att tillföra konsumenterna tycker vi. Direktreklamens fysiska attribut skapar en speciell känsla bland mottagarna av den. Direktreklamen har flera positivt utmärkande egenskaper då vi anser att den både kan driva försäljning och bygga varumärken så länge som dess budskap är relevant för konsumenten. För att relevansen skall finnas med i meddelandet måste företag hantera konsumenternas integritet med respekt. Den integriteten kan företagen respektera genom att ha en tillräckligt nära kommunikation med kunden, vilket på sikt även stärker relationen. Kommunikationen mellan företagen och kunderna sker genom den adresserade direktreklamen som därför har kommit att bli aktuell för oss att utveckla. Utvecklingsmöjligheterna ligger därför i att konsumenterna ska kunna, via internet, välja vilken reklam som de själva vill ha i brevlådan. Det här samtycket bidrar till att kunderna blir sedda, vilket på sikt kan leda till att deras lojalitet inför både företaget och dess varumärke kan stärkas. När kunderna blir lojala så kommer också företagens träffsäkerhet med utskicken att bli bättre. Konsekvensen av det kan bli att den totala volymen av direktreklam minskar, vilket i sin tur leder till en bättre miljö, samtidigt som företagens distributionskostnader reduceras. När andelen av nöjda kunder växer så ökar också lönsamheten för företagen. Därför anser vi att det här förslaget är något som både företagen och kunderna tjänar på i längden, då modellen bidrar till en win - win situation där båda parterna till slut blir vinnare.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)