Barnboken med barnet som medskapare -att skriva en kapitelbok i samarbete med åtta barn i 2-3: an

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Då vi läste inriktningen "Svenska för tidigare åldrar" blev vi uppmärksammade på hur sällanbarn faktiskt haft inflytande över att forma den skönlitteratur de själva läser (Nikolajeva,004). I vårt examensarbete utnyttjade vi därför möjligheten att skapa en konstnärlig produktdär vårt syfte var att undersöka hur man kan skapa en kapitelbok i samarbete med åtta barn iklass -3. Vi ville även ta reda på hur barn i åldrarna 8-9 år anser att en bra bok skall vara.Dessutom ville vi undersöka hur ett samförfattarskap mellan två skribenter kan fungera vidskapandet av skönlitterär text.Kapitelboken vi skrev blev 60 sidor och skrevs utifrån ett underlag av idéer barnen bidragitmed genom samtalsintervjuer. Resultatet blev således en form av beställningsverk. Bokendelades sedan ut till en grupp på 15 barn som läste den och fyllde i ett responsformulär. Vårslutsats av studien blev att barnens idéer på många sätt berikade bokprodukten. Detta genomatt vi kunde hitta rikare handlingsmöjligheter i berättelsens intrig. Undersökningen gav ossmöjlighet att bättre lära känna barnens tankar kring läsning av skönlitteratur, vilket vi kommeratt ha nytta av i vårt framtida yrkesuppdrag som lärare i svenska för tidigare åldrar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)