Delad glädje - dubbel glädje? : En kvantitativ studie om co-creations påverkan på relationen och Word-of-Mouth

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Johanna Schledermann; Johanna Mann; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Med grund i kundens förändrade roll på marknaden har företag på olika sätt tvingats ändra sina produkt- och tjänsterbjudanden för att bättre möta kundens mer specifika önskemål och krav. Något som kommit att bli allt vanligare och användbart är att i varierande utsträckning involvera kunden i processen med att skapa den optimala produkten eller tjänsten. Att involvera sina kunder i skapandet av produkten påstås, tack vare graden av individanpassning, öka sannolikheten för att kunden ska bli nöjd. Kunden är idag dessutom mer mogen än tidigare och kompetent nog att kunna involveras i olika steg i skapandet av produkten.   Ytterligare en effekt av den ökade kundnytta som kommer med medskapandet betonas vara en stärkt relation mellan företag och kund. En stark relation menas öka sannolikheten att få behålla de kunder företaget en gång lyckats värva. Lojala kunder kan i förlängningen innebära att företag har möjlighet till en långsiktigt strategisk planering samt genomföra nödvändiga investeringar.                     Därtill har det på dagens marknad blivit allt viktigare för företag att hitta ett sätt att sticka ut ur den stora mängden av marknadsföring som dagligen exponeras för människor. Det har påvisat att ett av de mest effektiva marknadsförigverktyg som finns att tillgå är den information som sprids i mellanmänskliga möten. Därav ämnar vi undersöka huruvida medskapandet även påverkar ryktesspridningen av produkten.   Med detta som bakgrund genomfördes denna kvantitativa studie utifrån följande problemformulering: Hur påverkas relationen till företaget samt benägenheten att sprida ett rykte om kunden varit med och skapat produkten?   För att nå ut till segmentet av medskapande kunder valde vi i denna studie att samarbeta med personligalmanacka.se. Urvalet har bestått av 14 998st av personligalmanacka.ses kunder som genom en webbenkät besvarat ett flertal frågor angående medskapandet av en personlig almanacka samt anskaffningen av en vanlig produkt på Internet. Utifrån vårt urval fick vi 1 315 svar som sedan varit vår empiriska grund för studien.   Vår studie indikerar att medskapande av en produkt medför en ökad kundnytta samt en förbättrad relation mellan företag och kund. Därtill visade studien att med medskapande som en förutsättning kan vi utöver en stärkt relation även påvisa att benägenheten att sprida ett rykte om produkten ökar. För att fullborda syftet med studien kan vi således anta att medskapandet av en produkt kan användas som ett effektivt marknadsföringsverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)