VAD SÄGER DINA KLÄDER? En studie om unga kvinnors upplevelser av kläder som identitetsskapande

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

Författare: Sara Eriksson; [2023-09-27]

Nyckelord: Kläder; identitetsskapande; konsumtion; navigering; normer; kategorisering;

Sammanfattning: Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen för sambandet mellan klädval och identitetsskapande bland unga kvinnor. Målet är att undersöka hur klädval bidrar till konstruktionen och uttrycket av identitet inom denna specifika grupp. Genom att undersöka kläders roll i formandet av identitet ger studien insikt i de kulturella, sociala och personliga faktorer som är av vikt för unga kvinnors klädpreferenser och den betydelse de tillskriver sin klädsel. Med hjälp av kvalitativa intervjuer med ett urval av unga kvinnor i åldrarna 18 till 25 år undersöker studien hur klädval samspelar med deras självuppfattning och upplevelsen av andra människor. Genom att tillämpa teorier om identitet, Goffmans dramaturgiska perspektiv och Bourdieus teorier om klass och kapital, strävar studien efter att skapa en djupare förståelse för hur dessa kvinnor navigerar genom olika och ibland motsägelsefulla normer i en snabbt föränderlig värld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)