Flippade klassrum, film eller pecha-cucha. En kvalitativ undersökning om hur elever i en åk 8 prövar nya arbetssätt i digital miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Anders Bäckner; [2014-03-20]

Nyckelord: flipped classrooms; lärande; multimodial; IKT;

Sammanfattning: Syfte: Att tillsammans med elever i åk 8, pröva och värdera ett nytt arbetssätt. Frågeställningarna är: • Ökar ett nytt arbetssätt elevernas lust att lära? • Känns undervisningen mer meningsfull med ett nytt arbetssätt? • Förändras lärarrollen och i så fall på vilket sätt? Teori: Lärande sker i samspel och i kommunikation med andra, lärande är en aktiv handling, där den som lär presenterar sitt lärande på olika sätt, genom olika teckenskapande aktiviteter. Kompetens inom IKT och användandet av IKT-verktyg gynnar lärandet och lärarens roll förändras i och med användandet av IKT. Metod: En kvalitativ undersökning där aktionsforskning används i vilken intervjuer, enkäter, observationer och dagboksskrivande ingår. Resultat: Både genomgång med hjälp av flipped classrooms (eleverna ser en film med lektionsgenomgången, innan lektionen börjar) )och redovisning genom pecha-kucha (en form av Power-Pointpresentation) eller film ökar lusten att lära hos de flesta av eleverna i den undersökta klassen. Däremot kan jag inte utifrån resultatet av den här undersökningen säga om dessa arbetssätt också upplevs som mer meningsfulla. Här finns i resultatet så stora skillnader bland elevernas svar att jag inte kan dra någon generell slutsats om denna frågeställning. Bland eleverna finns det fortfarande, år 2012, en viss skepsis till att presentera sitt lärande med hjälp av nya arbetssätt. Flera av eleverna i den undersökta klassen är i det här avseendet traditionella i sin syn på lärande. De fokuserar i många fall på den färdiga produkten i det specifika ämnet, när de reflekterar över vad de lärt, inte på vad de lärt under tiden de har arbetat med arbetsområdet. Att se lärande som en process av teckenskapande aktiviteter i form av meningsskapande kommunikativa handlingar, är något som är för svårt och abstrakt för dem. Lärarrollen förändras genom att det blir än viktigare att läraren är tydlig i presentationen av de ramar inom vilka man skall arbeta, det centrala innehåll som skall gås igenom och de kunskapskrav som finns för ämnet. Lärarens roll blir alltmer av en handledare än undervisare. Dessutom blir lärarens kompetens inom IKT mycket viktig med dessa arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)