Lärares intentioner med spel som metod i matematikundervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studien har som syfte att beskriva de faktorer som påverkar lärares intentioner när de väljer spel som undervisningsmetod i matematikundervisningen. Dels de mål som lärare har med spel som undervisningsmetod som påverkar intentionen, men även förutsättningarna som finns för att kunna välja spel som undervisningsmetod. Studiens resultat bygger på en enkätundersökning. Datan har sedan behandlats och analyserats utifrån en tematisk analys.  Resultatet visar att lärare har mål kring elevers lärande, både att eleverna ska utveckla matematiska förmågor men även att de ska påverkas affektivt av metodvalet. Lärare har även avsikter gällande hur eleverna ska arbeta. Vidare påverkar yttre faktorer lärares intentioner. Dessa är kollegor, tid samt tillgång till lokaler samt analogt och digitalt spelmaterial 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)