Distansarbete hos offentliga tjänstemän : en kvalitativ studie om motivation och engagemang hos offentliga tjänstemän

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Offentliga tjänstemän företräder förvaltningarna/myndigheterna de arbetar på och har ett ansvar för att upprätthålla ett högt förtroende hos allmänheten. Sedan distansarbete ökat i de offentliga förvaltningarna/myndigheterna upplever en del chefer att det blir svårare att leda, att deras insyn i personalens prestationer minskat. Internationella undersökningar visar på att arbetsengagemang är relativt lågt i stora delar av världen. Underökningarna visar att anställda ägnar sig åt förhållningssätt som inte är förenliga med de värden som en offentlig tjänsteman förväntas ha. Lundquist (1998) har en teori om vårt offentliga etos, vilket innefattar värden en offentlig tjänsteman ska beakta i arbetet. I vår uppsatts kopplas Lundquist teori och själbestämmandeteorin–gällande inre och yttre motivation–ihop med den insamlade empirin. Syftet med studien är att få en större förståelse över vad som motiverar och engagerar offentliga tjänstemän i arbetet och hur det upplevs vid distansarbete. Vilka demokrati- och ekonomivärden offentliga tjänstemän upplever viktiga att beakta och hur det upplevs vid distansarbete. För att samla in empirin tillämpades en kvalitativ metod med nio semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med offentliga tjänstemän på kommunal och statlig nivå. Resultatet visar på att Lundquist teori är något som präglar intervjupersonerna i deras dagliga arbete. Resultatet visar även att de intervjuade tjänstemännen drivs främst av en inre motivation men att yttre motivation förekommer i viss utsträckning. De intervjuade tjänstemännen uppfattas som motiverade och engagerade i sitt arbete och känner en plikt mot allmänheten att göra ett gott arbete. Det är viktigt för chefer att kontinuerligt överblicka personalens arbetsbelastning och möjliggöra för tillfredsställande arbetsuppgifter, för att upprätthålla anställdas motivation och engagemang. Att chefer har i åtanke att distansarbete verkligen uppfattas som en förmån hos de anställda, som de inte vill gå miste om, samtidigt som det kan öka effektiviteten inom verksamheten genom rätt ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)