Pedagogers och rektorers uppfattning om begåvning och begåvade barn

Detta är en L2-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

Sammanfattning: Dilemmat var om begåvade barn får de stöd de behöver. Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers och rektorers uppfattning om begåvning och begåvade barn. Studien gav en översikt av tidigare forskning kring begåvning och begåvade barn samt deras sociala situation i hemmet och skolan. Metoden vi använde oss av för att uppnå syftet var en empirisk studie. Den empiriska studien bestod av en strukturerad intervju med sex informanter. Resultatet påvisade att flertalet informanter var överens om att begåvning var svårt att definiera samt att begåvade barn ofta förbises och försummas. Elever som har svårt att nå målen går i första hand. Samtliga informanter var överens om att alla elever skall få sitt lärande individanpassat. De sade att om ett begåvat barn inte får den hjälp och det stöd denne behöver, kan de bli uttråkade och utåtagerande i brist på annat. Visionen för samtliga informanter i studien var att alla barn skall ges utmaningar och stimulerande uppgifter med rimliga krav för att kunna utvecklas på sin nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)