Skapar kundstyrning lönsamhet och utveckling i ett transportföretag?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Logistik som konkurrenskraft blir allt viktigare på dagens marknader, vilket medför att logistikföretagen idag erbjuder en bredare service än vad som gjorts tidigare. Vårt syfte är att undersöka problematiken mellan att erbjuda en hög servicenivå och att inneha en kostnadseffektiv organisation. Vi har valt att använda oss av en fallstudie på ett intermodalt transportföretag. Denna organisation har studerats under cirka fem månader och intervjuer och observationer med medarbetare, ledning, kunder och leverantörer genomförts. I uppsatsen finns också två referensföretag vilka har undersökts via intervjuer. Utöver dessa empiriska har vi studier utfört en litteraturstudie inom logistik och service. Våra slutsatser är att höga kundkrav kan ge både en positiv och negativ effekt på lönsamhet och utveckling. Nyckelfaktorn till att ha en effektiv tjänsteproduktion och en hög servicenivå är att inneha en bra intern kommunikation tillsammans med ett kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)