Entreprenörens funktionsåtagande enligt ABT 06 – särskilt om det ändamålsinriktade funktionsansvaret

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Den juridiska regleringen av den svenska kommersiella byggnads- och anläggningsbranschen domineras av standardavtal framtagna av Byggandets Kontraktskommitté (BKK). AB 04 utgör de allmänna bestämmelserna för utförandeentreprenader och ABT 06 för totalentreprenader. Den grundläggande skillnaden mellan entreprenadformerna är ansvarsfördelningen av entreprenadens projektering och därav också objektets funktion. För totalentreprenader, som är i fokus för denna uppsats, ansvarar entreprenören för att mot bakgrund av beställarens uppgifter, förhållanden på platsen och kravet på fackmässighet ta fram lämpliga tekniska lösningar, beskrivningar och ritningar. Beställarens förfrågningsunderlag utgör grunden för entreprenadens utformning och omfattning. I en renodlad totalentreprenad innehåller förfrågningsunderlag endast föreskrifter om funktion. Begreppet funktion definieras i ABT 06 som ”användbarhet eller för användbarheten nödvändig egenskap som normalt konstateras genom mätning, provning eller nyttjande”. Genom att föreskriva önskade funktioner förmedlar beställaren entreprenadens viktiga egenskaper utan att själv stå för de tekniska utmaningarna att möta funktionerna. Totalentreprenörens primära uppgift är att åstadkomma en entreprenad som svarar mot dessa funktionskrav. Om beställaren föreskriver ett specificerat utförande i viss del, exempelvis en föreskrift om val av material, övergår ansvaret för materialets funktion till beställaren. Om inte annat är avtalat är utgångspunkten att det är den part som har tagit fram de tekniska lösningarna som bär ansvaret för den funktion som den tekniska lösningen resulterar i. Om förfrågningsunderlaget saknar uttryckliga eller fullständiga föreskrifter om krav på viss funktion innebär det inte en begränsning av entreprenörens åtagande. Under förutsättning att beställaren redovisat för den planerade användningen av entreprenaden ska entreprenören, genom sin skicklighet och kunskap i egenskap av fackman, identifiera och åstadkomma sådana funktioner som är nödvändiga för att entreprenaden ska fungera för det ändamål vartill den är avsedd. Om beställaren inte har redovisat för den planerade användningen förväntas entreprenören utföra arbetena i enlighet med kravet på fackmässighet. Gränserna för åtagandet blir under de förutsättningarna mer odefinierade. För att entreprenaden ska fungera för det ändamål vartill den är avsedd innebär bland annat att entreprenadens ska uppföras i enlighet med gällande lagar och författningar. Min uppfattning är att ABT 06 förklarar entreprenörens funktionsansvar genom två begrepp för vilka samma term gäller. Det som jag benämner som det specificerade funktionsansvaret omfattar de avtalade funktionerna som beställaren föreskrivit krav om eller som parterna på annat sätt uttryckligen har avtalat om. Det ändamålsinriktade funktionsansvaret innebär att det ligger inom ramen för entreprenörens åtagande att åstadkomma en entreprenad som fungerar för det ändamål vartill den är avsedd. För att lyckas med det förutsätts att entreprenören uppfyller sådana utfyllnadskrav som ovan redogjorts för. Beroende på hur beställaren utformar sitt förfrågningsunderlag kan omfattningen av de två begreppen ligga varandra nära eller väldigt långt ifrån varandra. Ju mer uttömmande beställarens underlag är med fullständiga funktionskrav, desto mer kan förstås vara redovisat om entreprenadens ändamålsenliga funktion. Är förfrågningsunderlaget magert och innehåller vaga funktionskrav lämnas bestämmandet av åtagandets omfattning i högre grad över till entreprenören. Den i utförandeentreprenader så grundläggande bestämmelsen om att kontraktsarbetena utgår från kontraktshandlingarna utmanas i totalentreprenader. I stället utgörs gränserna för åtagandet av entreprenörens fackmässiga bedömning av vilka funktioner som är erforderliga för entreprenaden. Ur ett konkurrenshänseende vid upphandlingen av totalentreprenader finns det en överhängande risk att anbuden är svåra att jämföra till följd av olika anbudsgivarnas eventuella olika uppfattningar av entreprenadens ändamålsenliga funktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)