Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om förskollärarens syn på flerspråkighet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Flerspråkighet blir allt vanligare i svenska förskolor. Tidigare forskning visar att förskollärare känner en osäkerhet inför arbetet med flerspråkighet. Denna kvalitativa studie vill skapa förståelse för förskollärarnas olika uppfattningar om arbetet med flerspråkighet. Studien är baserad på intervjuer, där förskollärarnas arbete och förutsättningar lyfts fram. Utifrån resultatet har vi skapat två teman som är kopplade till våra frågeställningar och det interkulturalitet. Första temat är; Interkulturalitet i förskolan- inställning till kulturella olikheter i förskolan. Andra temat är; Interkulturalitet i förskolan - arbete med flerspråkighet. I analysen tillämpades ett interkulturalitet, som tar upp om hur förskollärarna ska förhålla sig i sitt arbete kring flerspråkighet. Resultatet visar att förskollärare ser positivt på arbete med flerspråkighet i förskolan. De känner att det finns verktyg för att arbeta med flerspråkighet. Däremot finns det en osäkerhet på hur de ska ta vara på verktygen. I slutsatsen framhålls att förskollärarna får ta ansvara och engagera sig själva för arbete med flerspråkighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)